Perussuomalaisten eduskuntaryhmän nykyinen puheenjohtaja,
kansanedustaja Sampo Terho kirjoitti taannoin artikkelin Eurooppalaisten
menneisyydestä ja tulevaisuudesta (Kanava 6/2007). Tässä analysoidaan Terhon
rotuopillisia1 näkemyksiä ja perusteluita ja esitetään kritiikkiä
niitä kohtaan.
Terhon lähtökohtana on ihmislajin jakautuminen rotuihin, joka
hänen mukaansa ”lienee sinänsä kiistatonta”. Rotujen olemassaolo on kuitenkin perinnöllisyystieteessä
ja evoluutiobiologiassa vähintäänkin kiistanalainen asia. Näiden tieteenalojen
enemmistö pitää ihmisrotujen olemassaoloa tieteellisesti epäkelpona tai paikkansapitämättömänä
päätelmänä ja on siis Suomen historiasta tutkintonsa suorittaneen Terhon kanssa
eri linjoilla.
Terho ei sinänsä valota asiasta käytyä tieteellistä
keskustelua, vaikka perustaakin omat johtopäätöksensä juuri biologisiin väittämiin: Hän haluaa
puolustaa ”ihmiskunnan monimuotoisuutta” ja on huolissaan valkoisten kansojen ”uhanalaistumisesta”.
Hänen mukaansa asiassa on kyse valkoisen rodun ”elintilan” menetyksestä, jota
uhkaa mm. tummarotuisten lasten adoptoiminen Eurooppaan. Lisäksi Terho kuvaa elintilan
menetystä historiallisena prosessina: Valkoisella rodulla on ongelma, jonka
siemenet se kylvi jo tuodessaan aikanaan afrikkalaisia orjiksi laivalasteittain
Pohjois-Amerikan mantereelle.
Lajin monimuotoisuus, uhanalaistuminen ja elintila ovat
kaikki kasvi- ja eläintieteen eli biologisia määreitä. Terho ei esitä tavoitteilleen
pitää valkoinen rotu elinvoimaisena ja varmistaa sen elintila mitään muita
perusteita kuin tämä itseisarvo – rotujen pysyminen erillään ja elinvoimaisina.
Aatteellisena ja poliittisena lähtökohtana tämä on sukua rotuerottelupolitiikoille
ja rotuopillisilla teeseillään ja vaatimuksillaan Terho liittyykin tähän
historialliseen jatkumoon.
1Rotuoppi on ideologia, jossa yhteiskunnallisen
päätöksenteon tavoitteita perustellaan ihmisten jaottelulla rodullisiin ryhmiin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti